Halverwege het jaar. En halverwege onszelf.
Einde juni. Het moment waarop we de balans opmaken - figuurlijk én in spreadsheets. We schuiven wat met getallen, rommelen in de budgetten, rekenen ons een weg naar geruststelling. “Het had slechter gekund,” mompelen we. En dan: “maar het moet wel beter.”
We turen naar onze omzet alsof hij gaat terugpraten. We staren naar targets die we zelf bedacht hebben op een euforische januaridag vol goede voornemens en cafeïne. En ondertussen weten we het allemaal: de échte pijn en winst van een agency schuilt zelden in Excel.
Ze zit in die accountmanager die stiekem opbrandt maar niks zegt. In dat voorstel waar je nog altijd op antwoord wacht. In de energie die we voelen bij klanten die mee zijn - en de frustratie bij die ene die alles "nog even via zijn neef" laat dubbelchecken.
Het eerste halfjaar zit erop. De cijfers vertellen iets. Maar niet alles. Dus ja, check de marge. Check de pipeline. Maar check ook jezelf. Hoe hard heb je gelopen? En waar loop je eigenlijk naartoe?
Laten we dit moment gebruiken, IKAg vriend. Niet om onszelf kapot te benchmarken, maar om scherp te stellen. Op wat we willen. Wat we kunnen. Wat we niet meer pikken. Zodat de tweede helft van het jaar niet alleen beter klopt, maar ook beter voelt.
Want een gezond agency? Dat begint niet met meer klanten. Maar met minder excuses.
Bart
PS: Steel deze tool: de Agency Health Check.
|