Context zet druk en dwingt tot beslissingen. Corona deed het bij zaakvoerders die twijfelden. AI doet het bij modellen die beginnen te wankelen. Grote FMCG-spelers doen het met plotwendingen in mediatrends.
De kunst? Kwalificeren welke context écht invloed mag hebben, welke klanten je koers mee bepalen en welke cijfers je richting geven.
We hebben nog 1 à 2 jaar, IKAg vriend
AI evolueert sneller dan een accountmanager die een last-minute pitch moet fixen. Wat betekent dat voor jouw agency?
Binnen 1 à 2 jaar zijn je klanten net zo AI-savvy als jij – en als je dan nog steeds per uur factureert, stuur je binnenkort facturen voor 60 seconden werk. Succes daarmee.

Ik denk dat agencies hun businessmodel moeten heruitvinden. Geen uurtarieven meer, maar misschien AI-gedreven abonnementen, pay-per-result modellen of slimme partnerships.
AI zal 80% van het agencywerk automatiseren, maar de overblijvende 20% premium-creatie wordt goud waard.
Ik schreef er een opiniestuk over, waarin ik mogelijke business-, prijs- en organisatiemodellen suggereer: We hebben nog 1 à 2 jaar.
Bart
Opleiding: PM voor agencies
Is jouw agency aan het groeien? Doe je steeds meer projecten en worden de projecten groter? Dan wordt de nood om je projectorganisatie te structureren waarschijnlijk groter.
Samen met de specialisten van SugarMe ontwikkelde ik twee opleidingen specifiek voor agencies:
> Opzetten van een projectorganisatie: ééndaagse opleiding specifiek voor agency owners.
> PM Academy: opleiding project management voor agencies.
|
Na de fusie – Het verhaal van Ken Houben, Lex & Turner en RCA
Een brandingstudio starten is één ding, maar er afscheid van nemen? Dat is andere koek. Ken Houben en zijn partner Katrien bouwden Lex & Turner uit tot een bloeiend agency, maar zagen hun passie steeds meer overschaduwd door administratie en management.

Corona bracht twijfels en een fusie leek de oplossing. Na een mislukte onderhandeling met een andere partij, kwam de klik met RCA sneller dan een last-minute pitch. In dit interview blikt Ken terug op het verkoopproces, de lessen die hij leerde en waarom hij nu – verlost van ondernemersstress – weer doet waar hij echt van houdt: schrijven.
(Dit is het tweede interview in een reeks van 10 met oprichters en ex-eigenaars. Te lezen op het IKAg community platform, na eenmalige en gratis registratie.)
Steel deze tool: prospecten kwalificatie
Ben je soms aan het daten met prospecten die leuk lijken, maar uiteindelijk je hart én je agenda breken? Dan is het tijd voor een reality check, of liever: een kwalificatiesysteem. Want als agency heb je geen tijd (en zin) om met elke potentiële klant handjes te schudden, alleen om er dan achter te komen dat hun budget kleiner is dan je gemiddelde koffiebudget en hun beslissingsproces trager dan je maandagochtendbrein.

In deze gids duiken we in het belang van kwalificatie: hoe je van ‘misschien’ naar ‘match made in marketing-heaven’ gaat — of op tijd ‘next!’ roept. Want laten we wel wezen, IKAg vriend: je bent geen liefdadigheidsinstelling, maar een professioneel bureau met skills, brains én beperkte tijd.
Lees hier meer.
Olivier Zeestraten: grip op cijfers
Iedereen die er op 18/3 op het Agency Operations event bij was, kon het duidelijk zien: Olivier Zeestraten heeft het in de vingers en de iPad om finance op een heldere manier uit te leggen aan creatieve geesten.
Zijn magische 5-5-5 model deed heel wat lampjes in de zaal branden.
Binnenkort start hij de Benelux Agency Academy op, vijf live online sessies om de financiële kant van je bedrijf beter te begrijpen en te sturen op de juiste cijfers.
Wie zich vandaag voor informatie aanmeldt, maakt kans op één van de beperkte plaatsjes. Bovendien geeft Olivier speciaal voor jou, IKAg vriend, een Friends of IKAg korting van €250.
Preregistreer voor info hier.
Unilever en influencers, hete soep of lauwe strategie?
Als een reus zoals Unilever een grote beslissing maakt, bepaalt dat de koers van de trends. Dit keer schuiven ze de helft van hun mediabudget richting social en zetten ze 20 keer meer in op influencers. Dat klinkt indrukwekkend en dat is het ook. Er zijn in die markt nog genoeg kinderziektes om op te lossen, van nepvolgers tot de-influencing en lokale regelgeving die niet altijd meewerkt.
Peter dook erin voor Adformatie en schreef over de hete soep die Unilever nu serveert. Een influencerstrategie op deze schaal zal zeker een paar dingen oplossen, maar ook nieuwe vraagstukken op tafel leggen. Goed voer voor debat over regelgeving, creativiteit en de rol van bureaus en media.
Lees er meer over op Adformatie.nl
Save the date: donderdag 12 juni.
Enkel voor vrouwen!
De derde editie van onze ontbijt-samenkomst van Female Agency Leaders. Blokkeer alvast je agenda.
|
Cijfer van de week: 9,4%
Dit zijn inzichten uit het State of Digital 2025-rapport: 2024 was een lastiger jaar voor digital agencies.

De kleinere agencies hielden vast aan hun motto “langzaam maar gestaag”, terwijl de middelgrote en grote bureaus voor het eerst in de geschiedenis een lichte krimp voelden.
Specialisten deden het weer een stuk beter dan hun generalistische collega’s als het ging om omzetgroei.
Agencies die hun tarieven verhoogden, groeiden sneller en boekten bovengemiddelde winstmarges. Aan de andere kant zagen bureaus die hun fees verlaagden hun omzet met 6% kelderen.
Het blijkt maar weer: korting geven lijkt leuk, totdat je je afvraagt waarom je voor een cappuccino ineens je klanten moet bellen om te vragen of ze ‘m willen sponsoren. Meer lezen kan hier.
De Verlichting van Peter
Adnight BXL 3/4/2025

ADNIGHT is dé nacht waar de creatieve sector z’n deuren openzet – en dit keer niet alleen figuurlijk.
Tijdens ADNIGHT krijg je toegang tot plekken waar normaal alleen de insiders mogen komen. Creatieve bureaus verspreid over heel Brussel gooien hun ‘keukens’ open, en geloof ons: daar wordt méér dan alleen koffie gezet. Verwacht workshops, inspirerende talks, exclusieve rondleidingen en een blik achter de schermen van hun werk. Plus, je ontmoet de mensen die van creatieve ideeën goud maken (of minstens viral content).
Meer info en tickets hier.
Uit het IKAg archief - resources voor jouw agency
|
|
|
Jouw agency toevoegen aan de factsheets? Vul dit in.
|
|
|
|
|
|
|
Deze IKAg nieuwsbrief is een initiatief van Bart De Waele en Peter Van Wijnaerde, opgezet om digitale en marketing bureaus te ondersteunen en te verbinden. We ❤️ agencies. Echt waar. En we hebben een speciaal boontje voor jou. Je kan je altijd uitschrijven uit deze nieuwsbrief - maar dan zullen we je heel erg missen, vriend.
|
|
|
|
|