IKAg ❤️ Agencies
Het is maar waar je op gaat zitten letten. 
Dag IKAg vriend

Superbowl-spotjes, twijfelende klanten, binnen je geplande uren blijven, allemaal worden ze beter met een beetje aandacht. Maar...
Ga je voor brute exposure of liever elegante impact? Tel je uren of zoek je waarde? Zie je een verloren klant of zieltje om te (her)winnen? We kijken er wel even samen naar. 

Planned vs Actuals: De KPI die AI doet leven

Agencies blijven vasthouden aan billability, terwijl Planned vs Actuals juist meer aandacht verdient. AI versnelt werk drastisch, maar benutten we die tijd goed? Met deze KPI ontdek je of je agency team écht waarde creëert of gewoon sneller klaar wil zijn. Denk je met ons mee op IKAg blog?

KPI

🚨 De laatste kans om de State of Tech voor agencies survey in te vullen (en daarna de resultaten te bemachtigen). Deze week sluiten we de bevraging af.

Benieuwd welke AI-tools, CMS’en, tech-frameworks en marketingtools populair zijn in België en Nederland, en welke verborgen pareltjes je misschien mist?
 
Benchmark jouw agency. Spendeer 7 minuten aan het invullen van deze bevraging. (De resultaten worden enkel aan deelnemers doorgestuurd.)
 
Zeg nooit Superbowl-spotje tegen een Superbowl-spotje.

Vandaag is het Superbowl. Amerikanen kijken naar sport, wij kijken naar spotjes en de halftime-show. Maar wie een beetje oplet, ziet dat de échte competitie al weken geleden begonnen is, merken maken reclame voor hun reclame.
Superbowl-spotjes zijn legendarisch maar ze kunnen ook verdrinken in de massa. Daarom proberen merken vooraf al zoveel mogelijk buzz te creëren. Een goed spotje scoort niet alleen op TV, maar leeft ook online voort. En wie slim is, maakt hier gebruik van door het in de campagne te bouwen.

Het is fascinerend om te zien hoe merken verschillende media inzetten om hun spotjes te laten knallen. In een TikTok-video zag ik een geo-guesser claimen dat Gordon Ramsay op Area 51 was. Ik dacht er niet meer over na, totdat ik een prerelease zag van een spotje met hem en een 'unidentified frying object'. Voor een pannenmerk: Hexclad. Door in mijn hoofd de link te maken pakte het spotje al mijn aadacht. Dit laat zien hoe paid, earned en social media elkaar versterken en hoe slimme merken een verhaal bouwen rond hun reclame.

Het deed me aan 2 dingen denken: 
Grote media laten zien dat je serieus bent. Banken zetten marmeren gevels neer om te laten zien dat ze blijven. Merken kopen advertentieruimte op grote outlets om te laten zien dat ze serieus zijn. In die zin is een Superbowl-spot niet alleen bereik, maar ook een statement. Dat geldt ook op kleinere schaal, ik zie vaker LinkedIn-posts met “onze advertentie staat in de krant” dan daadwerkelijke advertenties in de krant, maar de krant-impact telt nog steeds mee.
Reclame werkt beter als je mixt. Paid en earned, social en performance, influencers en traditionele media ze versterken elkaar. Een advertentie zonder context is een fragment. Een advertentie ingebed in een groter verhaal is een campagne en heeft meer recall en impact. 

De Superbowl is een miljoenenbal, maar de principes gelden overal. Maak je content? Mix en match je media. Doe je performance-marketing of beursstanden? Haak aan op wat al leeft. Media koop je, aandacht verdien je.

XOXO- Peter

Leer hoe je  jouw bureau efficiënter runt

Opleiding Agency Operations, 18/3, Waasmunster

agency operations

4 expert-sprekers, met concrete tips en acties om efficiënter te werken:
• Brecht Fourneau: hoe zet je AI in als agency? 
• Kit Teng Desoete: automatisatie voor agency processen;
• Michiel Pattyn: operationele KPI's als sturing voor je bureau;
• Olivier Zeestraten: financiële hefbomen voor agencies.

En uiteraard voldoende tijd om met gelijkgestemde zielen ervaringen uit te wisselen - bij een subliem walking dinner.

Inschrijven kan hier.

 
Loyaliteit als strategische expertise (en 50% korting)

Loyaliteit is een topprioriteit voor toonaangevende merken. Maar liefst 31,4% van de marketingbudgetten gaat naar klantloyaliteit en CRM—een stijging van 4,4% ten opzichte van vorig jaar, volgens het nieuwste rapport van Antavo.

Loyaliteit Experts werken als een community, waarin inzichten voortdurend worden uitgewisseld om sterkere en duurzamere klantrelaties te bouwen. En nu komt die community naar Gent voor BENE Loyalty Day. Dé kans om de essentials van loyalty onder de knie te krijgen, met real-life case studies en inzichten van een internationaal netwerk van experts. (Bonus: héél wat high profile klanten zullen aanwezig zijn.)

Ik heb (via Stampix) enkele tickets voor agencies geritseld met 50% korting. (Er zijn maar 5 van die agency tickets voor dit klantenevent.)

Claim je IKAg-ticket hier.

Ik ben alleszins nieuwsgierig naar de inhoud - zie ik je daar, IKAg vriend?

Steel deze tool: churn voorspellen

Als een agency elk jaar minstens 70% van zijn omzet haalt uit klanten die vorig jaar al klant waren, zit je goed. Hier komt de accountmanager om de hoek kijken. Deze superheld is de lijm tussen agency en klant. Geen lijm? Dan brokkelt de boel af en glipt de klant weg naar de concurrentie. En dat is waar churn op de loer ligt.

churn score

Churn – het stilletjes wegglippen van klanten – is dé sluipmoordenaar van je groei. In dit artikel leer je hoe je churn in je agency kunt herkennen, meten én slim tegengaan. Van subtiele signalen (denk: overdreven lof of LinkedIn-activiteit) tot een krachtig churn-dashboard dat je klanten op tijd in beeld brengt.

Wil jij weten hoe top-agencies onder de 10% churn blijven:
🔗 Lees de volledige gids & voorkom churn!

Save the date: woensdag 23 april.

Een nieuwe editie van onze kennisevents '1UP your agency'.
Deze zal gaan over Agency Sales - met 4 top sprekers.
Blokkeer alvast je agenda, IKAg vriend.

 
De Verlichting van Peter

KPI

Resources voor jouw agency

Gratis e-mail cursus "Get Ready to Sell".

IKAg AI: alle IKAg agency kennis in een GPT.

Overzicht van Europese wetgeving, relevant voor agencies (pdf, 4,8 Mb, 28 pagina's).

Kaart van Belgische bureaus.

Overzicht van Vlaamse, Belgische en Europese subsidies (pdf, 25.3 Mb, 29 pagina's).

Kennisevents en opleidingen georganiseerd door IKAg.

Een paar extra IKAg links:
Database
Zit jouw agency al in onze database? Check het hier.
Freelance
Op zoek naar  freelancers? Freelance database.
IKAg AI
Alle IKAg agency kennis in een AI. Stel hen vragen.
IKAg is een organisatie van Bart De Waele en Peter Van Wijnaerde, opgezet om digitale en marketing bureaus te ondersteunen en te verbinden. We ❤️ agencies. Echt waar. En we hebben een speciaal boontje voor jou. Je kan je altijd uitschrijven uit deze nieuwsbrief - maar dan zullen we je heel erg missen, vriend.
Unsubscribe
|
Contacteer IKAg
|
Bekijk Online