Wist je dat dolfijnen elkaar bij naam roepen, kraaien wiskunde snappen en agency owners vrijwillig hun agenda vullen met back-to-back calls over wireframes? Tussen de Slack-pings en Excel-paniek door proberen we betekenis te geven aan de chaos. Liefst met een beetje winst. Of op z’n minst een warme koffie.
We zeggen het graag: “De klant is koning.”
Maar soms voelt het eerder als: “De klant is keizer - met sokken in sandalen, een Excel vol eisen en een deadline die gisteren was.”
Begrijp me niet verkeerd: de meeste klanten zijn fantastisch. Redelijk, respectvol, en oprecht op zoek naar een samenwerking op ooghoogte. We werken met mensen die ons vertrouwen, ons uitdagen, en samen met ons willen bouwen aan iets moois.
Maar ja… af en toe zit er eentje tussen die het net iets té goed weet. Of té goed onderhandelt. Of van z’n servicepartner een springkasteel maakt: hup, hoger, sneller, gratiser.
En dat is geen toeval. We zitten in een moeilijke markt. Te veel aanbod, te weinig vraag. Klanten voelen dat, en sommigen duwen nét iets harder.
En wij – mensen van de service, people pleasers met een groot geweten en een nog groter verantwoordelijkheidsgevoel – zeggen dan al te vaak: “Oké dan.”
Maar ergens moeten we ook onze verantwoordelijkheid nemen, als sector. Als wij collectief blijven buigen, duwen sommigen gewoon verder.
Dus: blijf vriendelijk. Blijf professioneel. Blijf de beste partner die je kunt zijn. Maar blijf ook staan.
Zeg ‘ja’ met overtuiging.
En ‘nee’ met zelfrespect.
Want ja, de klant is koning.
Maar jij bent hofleverancier, IKAg vriend.
Met een kroon van expertise, en een ruggengraat van titanium.
Bart
PS: steel deze tool om aan klantenanalyse te doen.
Fotoverslag Agency Sales event
Een bende commerciële koplopers uit agencyland samen in een Leuvense toren? Dat zorgt voor salesgeheimen, nieuwe inzichten en babbels waar je pipeline van begint te stromen.

Tijdens het Agency Sales event doken we in overheidsaanbestedingen, autonomous sales, cijfers over klantvragen en pitch presentaties - allemaal met één doel: meer impact, meer marge, minder gokken.
En uiteraard sloten we af met een gezellige walking dinner, want ook sales draait om de juiste afsluiter. Check het fotoverslag en herbeleef de sfeer (of ontdek wat je stiekem hebt gemist)!
(Foto’s door Ine Dehandschutter.)
|