Je verkoopt je agency aan een ander, verander jij dan? Je kijkt eens niet naar AI-trends maar naar een mens, wat is er dan anders? Je agency doet eens niet alles, ze doet slechts een beetje, maar dan anders. Wat verandert er dan?
Veel vragen deze week. Het is niet anders.
Technologie verandert eerst mensen, daarna de business.
Voordat je denkt dat AI je agency zal veranderen, weet dat het eerst de consument verandert. Dat is hoe technologie werkt. Niet door bedrijven te transformeren, maar door ons gedrag te herschrijven.
Niemand belt nog een taxi. Swipe, tap, bevestigen en een auto verschijnt. Je zoekt geen albums meer, je muziek vindt jou. TikTok weet sneller dan jijzelf waar je naar blijft kijken. Dit is niet zomaar innovatie. Dit is de nieuwe norm.
AI doet wat mobiele technologie deed met taxi’s, muziek en retail, maar nu met alles. Het verandert hoe we keuzes maken, hoe we merken ervaren, hoe we verwachten dat de wereld zich naar ons plooit. We willen geen advertenties, we willen signalen die aanvoelen als intuïtieve suggesties. We willen geen random pushberichten, we willen dat dingen opduiken op het juiste moment.
En dat is waar het voor agencies écht begint. Niet omdat AI dingen efficiënter maakt, maar omdat het bepaalt hoe merken menselijker moeten worden. AI is geen spreadsheet. Geen trucje. Geen feature. Het is een verwachtingstool.
Wie dit begrijpt, gebruikt AI niet om simpelweg sneller of goedkoper te werken, maar om slimmer en relevanter te zijn. Niet de marketeers die AI als een knip-en-plak-optimalisatie zien, maar degene die snappen hoe merken een ziel krijgen, bouwen de merken die voelen alsof ze altijd al voor jou bestonden.
XOXO
Peter
Kennisevent: Sales voor Agencies, 23/4, Leuven
4 topsprekers met inzichten voor bétere sales in je agency.
Yasmine D'hanis: hoe win je met je bureau overheidsaanbestedingen?
Nicolas Finet: Sortlist analyseerde 100.000 zoekopdrachten van marketeers, en nam de polsslag van wat klanten willen.
ianka fleerackers: hoe eruit te springen in die chemistry meeting van 1 uur.
Michael Humblet: eerste inzichten over Autonomous Sales voor agencies.

Afsluiten doen we met een subliem walking dinner met zicht vanaf de toren over Leuven - en de gelegenheid om bij te praten met 50 gelijkgezinde agency owners.
Meer info en inschrijven kan hier.
|
Na de fusie: Van agency-eigenaar naar corporate captain – het verhaal van Wim Berghmans
Een agency uitbouwen is één ding, het verkopen en vervolgens navigeren binnen een groter geheel is een compleet ander spel.
Wim Berghmans, mede-oprichter van iValue, stond voor die uitdaging toen zijn bureau werd overgenomen door iO.
Van de eerste twijfel over doorgroeien of verkopen, tot het wennen aan de nieuwe dynamiek en structuur binnen een grotere groep—hij maakte het allemaal mee. Hoe hak je de knoop door? Wat gebeurt er echt achter de schermen van zo’n deal? En vooral: wat doe je als je ineens collega bent van de mensen waar je vroeger tegen pitchte?
In deze eerste editie van ‘Na de fusie’ deelt Wim zijn eerlijke, soms confronterende, maar vooral leerrijke verhaal. Eén ding is zeker: verkopen is niet het einde, het is een nieuw begin.
(Dit is het eerste interview in een reeks van 10 met oprichters en ex-eigenaars. Te lezen op het IKAg community platform, na eenmalige en gratis registratie.)

De juiste casting in een pitch maakt het verschil
Rapport: imec.digimeter
Elk jaar komt het imec Digimeter-rapport binnen als een digitale waarzegster met een reality check: hoe staan we er écht voor in ons tech-verslaafde Vlaanderen?
Het nieuwste rapport laat drie dingen kristalhelder zien: privacy is hot en big tech is not (Vlamingen willen steeds vaker hun data beschermen), influencers hebben de reclamewereld overgenomen (en social media verandert in een winkelcentrum), en hoewel digitalisering doorgaat, willen we nog steeds een fysiek loket voor als het écht misloopt.
Dit zijn drie conclusies die marketeers kunnen trekken uit dat nieuwe imec.digimeter rapport.
Haha, we zijn net mensen.

Marketeers hebben nog nooit zoveel tools gehad om consumenten te begrijpen. Dashboards, AI, persona’s—alles is in kaart gebracht. En toch? Mensen gedragen zich niet zoals we voorspellen. Waarom? Omdat ze geen datapunten zijn. Ze zijn chaotisch, tegenstrijdig, verrassend menselijk. En wij ook...
Lees verder bij de vrienden van marketingreport.nl
Cijfer van de week: 7%
Uit een gloednieuw rapport over (voornamelijk digitale, voornamelijk US) agencies blijkt: specialisatie loont. En niet zo’n beetje. Agencies die ergens écht goed in zijn, groeien sneller dan de alleskunners.

De cijfers spreken voor zich: service-specialisten boeken gemiddeld 6% groei, met een uitschieter naar 7% als ze zich ook nog eens richten op een specifieke industrie. Ondertussen blijven de generalisten wat aanmodderen, met zelfs een pijnlijke -2% voor agencies die én service- én industrie-breed werken. Oeps.
De les? Kies je niche, IKAg vriend, own je expertise en zie je omzet stijgen. In de wereld van agencies is specialisatie geen beperking, maar een superpower. Of zoals ze in de US zeggen: Jack of all trades, master of none—unless that trade is making bank.
De verlichting van Peter
UX Beers 25/3

UX Belgium is een bruisende (ja, als een goed Belgisch biertje) community van User Experience (UX) professionals in en rond België.
Af en toe verzamelen ze bij een agency of een gezellige locatie om – jawel – bier te drinken, te netwerken en te luisteren naar boeiende sprekers over alles wat leeft in de wereld van UX en digitaal design.
🍻 UX Antwerp: Elke laatste dinsdag van de maand
🍻 UX Brussels: Elke tweede dinsdag van de maand, 4 keer per jaar
🍻 UX Hasselt: 4 keer per jaar
Kom langs, slurp inspiratie op en laat je UX-hart sneller kloppen!
Resources voor jouw agency
Een paar extra IKAg links:
|
|
|
Deze IKAg nieuwsbrief is een initiatief van Bart De Waele en Peter Van Wijnaerde, opgezet om digitale en marketing bureaus te ondersteunen en te verbinden. We ❤️ agencies. Echt waar. En we hebben een speciaal boontje voor jou. Je kan je altijd uitschrijven uit deze nieuwsbrief - maar dan zullen we je heel erg missen, vriend.
|
|
|
|
|