Aanwezig afwezig.
Soms denk ik dat out-of-office replies het hoogtepunt van duidelijk communiceren zijn. Korte zinnen. Heldere timing. Geen vage doelstellingen of growth hacking buzzwords. Gewoon: “Ik ben weg. Ik kom terug op 22 juli. Tot dan lees ik mijn mails niet.” Punt. Klaar. Peace out.
En intussen zitten wij, arme stervelingen van de agencywereld, onze zinnen te plooien in alle bochten om klanten, collega’s en leads te pleasen. Terwijl het soms zo eenvoudig zou mogen zijn. Helder zeggen wat je wel en niet doet. Waar je bent. Wanneer je terug bent. En dat je intussen niet bereikbaar bent, tenzij het écht dringend is. (En nee, “mag deze social post toch nog live voor morgen 8u?” is zelden dringend. Tenzij je morgen een raketlancering plant.)
Dus neem een voorbeeld aan je eigen mailbox. Wees duidelijk. Wees afwezig als je afwezig bent. Gun jezelf en je team rust zonder schuldgevoel. Want als jij nooit stopt, wie doet het dan wel?
En als je dan terug bent: kom ook écht terug. Met zin. Met energie. Niet met driehonderd mails die je vakantiegevoel instant wegvegen. Maar met keuzes. Wat je oppakt, wat je laat liggen, en wat je voortaan beter automatiseert.
De zomer is geen escape room met deadlines als sloten. Het is een pauze. Neem ‘m.
Bart
PS: Deze nieuwsbrief gaat de komende weken ook met zomerreces. Ik zie jullie terug in augustus.
|