Nog snel voor de zomer
Of hoe juni het nieuwe december werd.
Ken je dat gevoel, IKAg vriend? Alsof iemand juni per ongeluk heeft gemarkeerd als “alles-moet-nu-maand”? Alsof de hele sector collectief beslist heeft dat de wereld op 1 juli even stopt met draaien, en dat dus alles nog “snel voor de zomer” moet.
Campagnes, websites, strategieën, nieuwe hires, positioneringsoefeningen, dashboards, zelfs de koelkast in het agency moet plots “nog even aangepakt worden”. Alsof klanten in juli in winterslaap gaan, en augustus al volledig verloren is aan rosé en out-of-offices.
En dus sprinten we. Met zonnecrème op de bovenlip en een planning die elke dag schuift. We knallen, pushen, trekken bij. We verschuiven meetings, nemen calls in de auto, en vragen aan het team of het “toch niet nog lukt deze week?”
Maar je weet het. Jij weet dat de zomer geen deadline is. Jij weet dat even gas terugnemen soms juist het verschil maakt tussen brandend vuur en burn-outvlam.
Dus hier een kleine, warme schop onder je bureaustoel:
Ja, zorg dat je team afrondt wat nodig is.
Ja, wees realistisch over wat nog kan.
Maar nee, je moet niet alles nu.
Durf tegen een klant te zeggen: “Dat kan, maar dan starten we fris in september.”
Durf tegen je team te zeggen: “We gaan het goed doen, niet gehaast.”
Durf tegen jezelf te zeggen: “Rust is geen risico. Chaos is dat wél.”
Juni is geen sprint, het is de aanloop naar de zomer. En hoe je nu landt, bepaalt hoe hoog je straks weer springt.
Bart
PS: Seizoenaliteit in agencies is geen toeval. Leer hoe je er mee om kan gaan.
|