De zonnebril
Je kent hem, IKAg vriend. Die collega die vanaf juni met zonnebril aan z’n bureau zit. Niet op het terras, niet onderweg - in kantoor. Achter z’n scherm, alsof hij elk moment gecast kan worden voor een Netflix-docu over branding.
Eerst denk je: stijlvol. Daarna: ziet hij dit design eigenlijk wel? En dan besef je: dit gaat niet over UV. Dit gaat over attitude. Vakantiemodus in soft launch. Net genoeg mysterie om ongestoord te broeden op ideeën die nog niet helemaal af zijn.
Zonnebrilcreatieven zijn een zomerse subsoort. Ze duiken op na lange weekenden, festivalnachten en sporadische deadlines die tot 3u 's nachts zijn doorgeslipt. En ja, soms dragen ze die bril omdat hun ogen letterlijk niet meer mee willen. Maar vaker: omdat ze zich mentaal al half op een strand in Lissabon bevinden.
En gelijk heeft hij. Creativiteit leeft van afstand, rust, een beetje schaduw.
Maar zonnebrillen zijn geen excuus om onzichtbaar te worden. Ideeën moeten wél helder zijn, ook al is je blik dat even niet. Je mag opladen, je mag verdwijnen, je mag zelfs even dansen op techno in een tent op de weide van Werchter - maar kom terug.
Kom terug met vuur, met visie, met iets waar de klant zijn zonnebril voor moet opzetten van pure wow. Dus ja, draag die zonnebril. Maar vergeet niet waar je naartoe kijkt.
Bart
PS: hier zijn 10 handvaten om een creatief team aan te sturen.
|